Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PKP PLK: Nie ma rozwoju portów bez kolei

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
12-11-2024
Ostatnia modyfikacja:
12-11-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PKP PLK: Nie ma rozwoju portów bez kolei
fot. Damian Strzemkowski, PKP PLKStacja Gdynia Port
Trzeba przyjrzeć się możliwościom poprawy przepustowości na liniach obsługujących porty bez czekania na wielkie inwestycje. Wydłużanie torów stacyjnych mogłoby być finansowane z osobnego programu – powiedział podczas Pomorskiego Kongresu Transportu Intermodalnego pełnomocnik zarządu PKP PLK ds. przygotowania inwestycji Rafał Banaszkiewicz. Jak dodał, zarządca infrastruktury stara się ograniczyć liczbę koniecznych zezwoleń na inwestycje, a same przebudowy prowadzić tak, by jak najmniej ograniczać ruch.

Przedstawiciel zarządcy infrastruktury zauważył, że podwyższenie przepustowości oraz innych parametrów linii nie zawsze wymaga kosztownych inwestycji. – Czasami stosunkowo proste i mało kosztowne zabiegi wystarczają, by poprawić warunki transportu towarów – stwierdził. Przepustowość wielu stacji można zwiększyć na przykład poprzez przesunięcie ich głowic i wydłużenie torów. PKP PLK starają się doprowadzić do ograniczenia formalności związanych z tego rodzaju inwestycjami.

Czy uda się ograniczyć formalności?

– Próbujemy realizować je bez raportu o oddziaływaniu na środowisko. Z punktu widzenia środowiskowego inwestycje kolejowe przecież nie pogarszają, lecz poprawiają sytuację – argumentował Banaszkiewicz. Jak przekonywał, mniejsze prace, takie jak wymiana rozjazdu, nie powinny wiązać się z całym procesem pozyskiwania decyzji środowiskowych.

– Obecne przepisy można interpretować różnie. Zależy nam na skracaniu przygotowań i minimalizowaniu ryzyka - zapewnił. Z tego samego powodu duże inwestycje kolejowe są przygotowywane w taki sposób, by w razie braku funduszy możliwa była realizacja etapami.

Jak najmniej całkowitych zamknięć linii

W najbliższych latach na Pomorzu ma nastąpić duża kumulacja inwestycji. – Podobne inwestycje chcemy przeprowadzić na linii 273 w związku z rozwojem terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Konieczne będzie wydłużenie torów stacyjnych. Z drugiej strony przez cały czas musimy prowadzić tam ruch. Rozmawiamy z firmami budowlanymi i wykonawcami dokumentacji. Chcemy kłaść większy nacisk na przygotowanie etapowania w taki sposób, by ograniczyć przerwy w ruchu pociągów – podkreślił członek zarządu PKP PLK. Jeśli krótkie przerwy muszą wystąpić, są planowane w miarę możliwości w weekendy lub w godzinach nocnych. Te długoterminowe są, jak zapewnił Banaszkiewicz, ograniczane do minimum.

– Dodatkowo analizujemy wraz z Centrum Zarządzania Ruchem możliwości wyznaczenia tras objazdowych na czas inwestycji dla ruchu pasażerskiego i towarowego. Nie jest to łatwe dla wykonawców: łatwiej jest zamknąć linię i budować – przyznał mówca. Priorytetem dla nowego zarządu PKP PLK jest jednak prowadzenie ruchu przez cały czas mimo ograniczeń. – Duże przebudowy konsultujemy z przewoźnikami – i będziemy to kontynuować. Nie zawsze udaje się wpasować zmiany w korekty rozkładu jazdy w marcu, czerwcu czy wrześniu, ale na pewno ten nacisk jest widoczny – ocenił przedstawiciel zarządcy infrastruktury.

Łatwiej o dotacje na linie pasażerskie

Modernizacja i rozbudowa infrastruktury kolejowej jest konieczna dla dalszego rozwoju portów. – Chcemy zmodernizować korytarz linii 9 i most w Tczewie. Na linii 201 długo walczyliśmy o decyzję środowiskową, konieczną, by uzyskać dofinansowanie unijne. Teraz już ją mamy, pozyskaliśmy też dofinansowanie dla jednego z odcinków. Ogłosiliśmy pierwsze przetargi. Mamy też przygotowane projekty dla linii 131 i węzła w Inowrocławiu, ale nie mamy pieniędzy na te inwestycje – poinformował Banaszkiewicz.

Połączenie linii 201 z Portem Gdańsk ma zapewnić linia 203 i dodatkowa łącznica w Czarnej Wodzie. Zarząd PKP PLK będzie zabiegał w Ministerstwie Infrastruktury o takie rozszerzenie inwestycji. – W zabiegach o dofinansowanie konkurencja jest jednak silna: łatwiej pozyskać dofinansowanie na inwestycje w linie pasażerskie, niż towarowe – zastrzegł członek zarządu PKP PLK. Zaproponował też utworzenie specjalnego programu skorelowanego z rozwojem portów, z którego byłyby finansowane proste prace przy obsługującej je infrastrukturze kolejowej (takie jak wspomniane wydłużanie torów stacyjnych do 750 m).
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Prezes PLK SA o projektach finansowanych z KPO

Prawo i polityka

Prezes PLK SA o projektach finansowanych z KPO

Łukasz Malinowski 31 października 2024

PLK chcą elektryfikacji linii Rzeszów – Jasło

Infrastruktura

PLK chcą elektryfikacji linii Rzeszów – Jasło

Kasper Fiszer 28 października 2024

PLK otwierają zmodernizowany odcinek Ostrowiec Św. – Dwikozy

Infrastruktura

Zobacz również:

PKP Cargo: Dla intermodalu nie ma alternatywy

Biznes

PKP Cargo: Dla intermodalu nie ma alternatywy

Roman Czubiński 12 listopada 2024

Kolej Plus już 3 mld złotych droższa, a to nie koniec. Co dalej?

Infrastruktura

CMK: Co z przystankiem Biała Rawska? Nie wcześniej niż 2026 rok

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Prezes PLK SA o projektach finansowanych z KPO

Prawo i polityka

Prezes PLK SA o projektach finansowanych z KPO

Łukasz Malinowski 31 października 2024

PLK chcą elektryfikacji linii Rzeszów – Jasło

Infrastruktura

PLK chcą elektryfikacji linii Rzeszów – Jasło

Kasper Fiszer 28 października 2024

PLK otwierają zmodernizowany odcinek Ostrowiec Św. – Dwikozy

Infrastruktura

Zobacz również:

PKP Cargo: Dla intermodalu nie ma alternatywy

Biznes

PKP Cargo: Dla intermodalu nie ma alternatywy

Roman Czubiński 12 listopada 2024

Kolej Plus już 3 mld złotych droższa, a to nie koniec. Co dalej?

Infrastruktura

CMK: Co z przystankiem Biała Rawska? Nie wcześniej niż 2026 rok

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5